 |
 |
|
Arbejdede knytteren fra
højre mod venstre eller omvendt?
Nomadetæpper
knyttes ikke efter et knyttekort, som er typisk for værkstedstæpperne.
Dette fremgår af dette billede, hvor man kan se at knytteren for det
første begyndte at knytte mønsteret fra tæppets højre side, og at hun
ikke havde dimensioneret mønsteret korrekt.
I nogle tæpper ser man dette i tæppets venstre side, hvorved man så kan
udlede at knytteren sandsynligvis har været venstrehåndet.
Da hun er nået til hovedmotivet i tæppet, har hun måtte sande at det har
været nødvendigt at presse ydre bibort lidt sammen.
Denne "fejl" fortæller os også at der er tale om et
nomadetæppe/landsbytæppe.
Men er der så tale om en "fejl"....jamen det er der jo, for knytteren
har kort og godt ikke været dygtig nok. MEN det er da også en charme,
som netop fortæller at der er tale om et håndarbejde.
Det skal dog her nævnes at tæppets alder og kvalitet i forhold til
områdets "standard" har betydning for om denne "fejl" ville trække ned
på tæppets værdi.
(Privateje) |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
Produktionsnummer ?
(klik på billedet)
En kunde henvendte sig med et arvet
tæppe, som han overvejede at skille sig af med.
Tæppet var "slasket og ikke særligt fint knyttet og Skifterettens
ekspert havde vurderet tæppet til kr. 500,-".
Jeg pegede på dette "mønster" vist her til venstre, og spurgte ham om
han var klar over at her var tale om et tal. Det var han slet ikke. Jeg
oplyste ham at der stod 1328 med arabiske tal, hvis man altså lige så
"mønsteret" på hovedet!
Ejeren udbrød: "Aha, altså tæppe nummer 1328 som knytteren har lavet!"
Jeg kunne så oplyse ham at der ikke var tale om et produktionsnummer,
men en datering, og omregnet til den gregorianske kalender svarede dette
til år 1910!
I et katalog fra Sotheby's kunne jeg vise ham et tilsvarende tæppe, hvor
auktionsfirmaet havde vurderet tæppet til kr. 60.000,-.
Hvorfor tager jeg denne lille historie med: for det første for at gøre
læseren opmærksom på at man skal se efter eventuelle dateringer eller
signeringer i sit tæppe. Også selv om der er tale om en "slasket" tæppe.
Men også for at gøre læseren opmærksom på at der altså er forskel på
fagmand og fagmand, når det gælder en vurdering.
(Privateje) |
|
|
|
|
|
 |
|
Spejlvendt datering, og
tilmed på hovedet.
(klik på billedet)
Dateringen af dette tæppe har to små
sjove historier:
For det første er dateringen knyttet på hovedet, og for det andet er
dateringen spejlvendt henover midten, og ikke blot knyttet to gange.
Hvorfor knytteren har knyttet dateringen på hovedet, kan man kun gisne
om. En årsag kunne skyldes den faktor at mange gerne vil kigge på tæppet
"oppe fra", idet man herved ser tæppets lyse side. (Dette ses oftest i
silketæpper, som en planlagt at skulle kunne hænges på en væg).
En anden grund kan være at knytteren simpelthen ikke vidste hvad han/hun
knyttede, altså har været analfabet, og derfor bare har knyttet ud fra
det forelæg han/hun har fået fremlagt.
Normalt ses en datering indsat i biborterne, jf. eksemplet ovenfor.
Til venstre står der: 3331 og til højre: 1333. De
arabiske/persiske tal læses fra højre til venstre. Dette rigtige årstal
1333 giver cirka år
1915 A.D.
(Tæppet kan ses på
Davids Samling, i København) |
|
|
|
|
|
 |
|
Hvor blev resten af tæppet af ?
Ser man dette tæppe fra forsiden, får man indtryk af et harmonisk og
helt tæppe, med pæne frynser og kanter.
Normalt er et tæppe bygget op af en ydre bibort, herefter en hovedbord,
og derefter indre bibort. Og så kommer hovedmotivet.
Som det fremgår af dette foto så mangler dette tæppe sin ydre bibort.
(Desuden har det pæne snoede frynser, skønt det skulle være over 100 år
gammelt.)
Vender man tæppet om på bagsiden ser man også at tæppet har været
repareret i hjørnet.
Man kan konkludere at tæppet har været lidt bredere og længere, minimum
bredden på den indre bibort.
Her skal fagmanden så vurdere tæppets alder, samt udbudet af denne slags
tæpper på verdensmarkedet, for at kunne skønne om denne vurdering er
acceptabel. Naturligvis spiller også kvaliteten af reparationen ind.
(Privateje) |
|
|
|
|
|
 |
|
En "prøvklud".
Dette tæppe havde jeg med, da jeg i 1993 lavede Godnatbilleder til
DR-TV1.
Her er tale om en "waggeray".
Nogle nomadestammer gemmer og tester deres mønstre ved at tilføje dem i
en waggeray.
For det første huskes mønstrenes igennem flere generationer.
For det andet kan man se effekten af mønsteret, og derved lettere
forestille sig hvordan det vil se ud i det nye tæppe.
Endelig kan man måle sig frem til mønsterets indvirkning på størrelsen
af det nye tæppe.
Også her er der tale om et "groft knyttet tæppe, som ikke kan være
særligt fint"....jo, men til gengæld er der tale om et sjældent tæppe.
Dette tæppe måler ca. 4½x 1½ meter, hvilket er atypisk for en waggeray.
For det andet skiller nomaderne sig sjældent af med denne slags tæpper.
(Privateje) |
|
|
|
|
|
 |
|
En skæv væv ?
Læg mærke til tæppets venstre side.
Her er ikke tale om en reparation, men nok et tæppe, der blev knyttet på
en skæv væv.
Denne slags tæpper knyttes af primitive nomader, der rejser rundt. I
forbindelse med en rejse, skulle tæppet/væven pakkes ned, for at blive
sat op igen, det næste sted man slog lejr.
Det
kan dog også skyldes noget helt andet: Lad os nu antage at knytteren er
lidt uerfaren, måske lidt doven, eller måske ikke har gidet flytte sig,
så hun hele tiden sad lige ud for det område hun knyttede. Kort og godt
så er hendes arbejde presset lidt mere sammen i venstre side. Det er
måske en ½ millimeter i begyndelsen, men efter en meters tæppe bliver
dette pludselig til meget.
Man kan også, med en smule forsigtighed, udlede at knytteren har været
venstrehåndet. Dette udleder jeg bl.a. af den hvide hovedborts nederste
venstre hjørne. Læg mærke til hvordan der her er en perfekt stjerne,
samt at overgangen til højre og opad også er perfekte stjerner. Ser De i
modsatte hjørne, ser De en halv stjerne.
Når knytteren har skulle banke knuderne sammen, har hun lagt flere
kræfter i venstre side end højre side, hvorved knuderne her er blevet
banket tættere sammen.
Af og til ser man at knytteren har forsøgt at rette op på mønsteret, ved
at indsætte en "kile" i mønsteret. Dette kan som regel ses på tæppets
bagside.
(Tæppet kan ses på
Davids Samling, i København) |
|
|
|
|
|
 |
|
Ups, væven var pludselig
ikke længere.
Knytteren af dette tæppe benyttede en fast væv, dvs. en væv, der ikke
kan gøres længere. Denne slagstæpper knyttes uden brug af et knytte
kort.
Knytteren begyndte forneden - i venstre side. Det blev til een - to og
tre fine romber, men her blev hun klar over at der ikke blev plads til
den fjerde rombe i samme størrelse som de øvrige tre. Jamen så laver man
da bare en mindre rombe.
Her er naturligvis tale om sjusk, men igen betragtes dette som en charme
og et bevis for at der er tale om håndarbejde.
(Tæppet kan ses på
Davids Samling, i København) |
|
|
|
|
|
 |
|
Så gad hun ikke mere :-)
Langt om længe blev knytteren færdigt med dette tæppe.
Af mønsteret kan man udlede at knytteren knytter fra højre mod venstre.
Og hvorfor går det så lige galt i dette hjørne?
Det kan man naturligvis kun gisne om, og mit bud må være: dovenskab.
(Privateje) |
|
|
|
|
|
 |
|
En løve med 6 ben. |
(klik på billedet) |
 |
Dette foto skulle være en gengivelse af løven,
som indgår i Shah familiens monogram, mv.
Klik på billedet og se en skitse af løven. Bemærk at det ene ben
holder sværdet.
Jeg kan ikke give Dem en forklaring på de 2 ekstra ben, andet end at
knytteren må have sovet i timen :-)
Man kan vist roligt tale om et specielt kendetegn for dette tæppe.
Ejeren af tæppet havde aldrig lagt mærke til denne sjove fejl, før jeg
påpegede det.
(Privateje) |
|
|
|
|
|
|
 |
|
Hvor stort er dette tæppe
?
Jeg har medtaget dette tæppe her, fordi det
relaterer til en spændende vurderingssag jeg var med til.
Normalt får jeg kun forelagt et foto, som dette til højre, og skal på
den baggrund vurdere tæppet.
Før musen over billedet og se den rigtige størrelse.
Det er vigtigt for en fagmand at få flere data om et tæppe, for at
fagmanden kan vurdere tæppet korrekt.
Foto er godt, men der bør være en fagmands vurdering sammen med dette. |
|
|
|
|
|
 |
|
Inskriptioner kan gemme på spændende
historier. (klik på billedet)
Denne inskription fortæller os at tæppet er bestilt af firmaet Ziegler i
år 1305 (ca. 1887 AD)
Firmaet Ziegler var oprindeligt fra Schweiz, men havde hovedsæde i
Manchester i England. I 1883 etablerede firmaet sig, som et af de første
europæiske firmaer i Persien, i byen Sultanabad (i dag Arak, Iran).
Hensigten var at få produceret egne designes til markederne i Europa og
Amerika.
Firmaet byggede egne værksteder samt væve, og ansatte områdets bedste
knyttere. Mønstrene var specielt designet så de passede til datidens
europæiske marked. Mønstrene var typisk ”all-over” blomstermotiver i
sarte pastelfarver.
Firmaet havde stor betydning for tæppeproduktionen i Sultanabad, og
disse tæppers renomme siden hen. Eftertidens tæpper fra Tabriz, Mahal og
Sultanabad, hvis mønstre og farver har hentet inspiration fra Zieglers
tæpper, betegnes stadigvæk som ”Ziegler tæpper”.
Ziegler eksporterede tæpper helt op til 1. verdenskrig.
Sir Edward Cecil Guinness dekorerede i 1894 Elveden Hall med mindst 23
Zieglertæpper, i forbindelse med et royalt besøg af Prinsen af Wales.
Samlingen var, indtil salget i 1994, dens største og fornemste samling af Zieglertæpper.
(Tæppet kan ses på
Amalienborg Museet i København,
hvor det pryder Dronning Louises dagligstue. Muligvis en gave til
kongeparrets guldbryllup i 1892)) |
|
|
|
|
|